Radio

Varje dag lyssnar åtta av tio svenskar på radio. Radion har en självklar plats i våra liv. Sedan 1993 kan små och stora företag dagligen komma i kontakt med 2,8 miljoner konsumenter genom den kommersiella radion.

En av radions absoluta fördelar är att den följer konsumenten hela dagen. I hemmet, i bilen, på arbetsplatsen och i affären. Var konsumenten än befinner sig har radion sin plats. Radio sänder också hela dygnet, alla dagar i veckan, hela året. Därmed har du en stor chans att nå din målgrupp.

NRJ är västerbottens största radiokanal

Radio tillsammans med andra medier

En mediemix som inkluderar radio kan vara mer genomslagskraftig än kampanjer med endast TV eller dagstidning.

Det visar en stor studie från brittiska the Radio Ad Effectiveness Lab (RAEL). RAEL jämförde effekterna från två TV-reklamkampanjer i jämförelse med en TV-kampanj plus två radioexponeringar. Man jämförde också två dagstidningars exponeringar kontra en dagstidningsannons plus två radioexponeringar. Så här blev resultatet:

– Överflyttning utav en av två TV-annonser till två radioannonser ökade självständigt varumärkesminnet med 34 procent. – Att omplacera en av två dagtidningars exponering med två radioannonser nära tredubblade varumärkesminnet.

– När två radioannonser ersatte en av två TV-exponeringar, valde fler människor det annonserade varumärket som deras förstahandsval av produkt. Dagstidnings-utbytet var desto mer slående.

– Konsumenter som hört två radioannonser (och bara en TV-annons) kunde återberätta en kampanjs huvudbudskap likväl som de konsumenter som presentaterades två TV-annonser. Att byta ut två dagstidningsannonser till två radioexponeringar gav mycket bättre budskapsupprepning än två TV-annonser (Källa: Rab.se)

”Vi har jämfört våra siffror med andra enheter i landet och vi var ensamma med att öka omsättningen med 17%, detta tack vare radioreklamen”

Fredrik J. Stena Umeå

vakna

Aktuellt, populärt och fräscht.

NRJ spelar alltid de senaste hitsen, något som har byggt upp en ung, urban och stor lyssnarkår.

NRJ levererar dagligen underhållande musikradio med ständigt aktuell musik. Vi spelar alltid hits från populära artister så som Rihanna, Katy Perry, Avicii och David Guetta. På kvällarna har vi ett specialprogram som heter NRJ Fresh där vi samarbetar med skivbolagen kring den absolut senaste musiken.

Nordens bästa hitsspanare

Det danska analysföretaget RadioAnalyzer har utsett NRJ till den bästa radio- stationen i Norden på att förutspå vilka låtar som blir stora hits i framtiden.

Vakna med Roger, Titti och Ola

Tillsammans med vårt morgonprogram Vakna med Roger, Titti och Ola har vi den största svenskspråkiga Youtube-kanalen. Där hittar du förutom roliga stunts även intressanta intervjuer med kända ansikten.

Musikgenre: Hitmusik

Rockklassiker-Header

Rockklassiker har, precis som namnet antyder, ett renodlat ”rocksound”.

Stationen arrangerar bland annat egna rockkonserter och rockkryssningar. Typiska artister för stationen är AC/DC, Kiss och Bruce Springsteen. Rockklassiker har trogna följare i sociala medier. På Facebooksidan släpps ofta exklusiva rocknyheter och konsertinformation – före andra medier – tack vare Rockklassikers nära samarbete med bland annat Live Nation.

Kända profiler

Som programledare på kanalen hörs bland andra Europes rockstjärna Ian Haugland och Nicke Borg från Backyard Babies. Morgon- showen leds av Jonas Nilsson, Lillemor Bäcke och Jakob Öquist. I januari 2015 startade Rockklassiker en ny sportshow, Rocksporten, där kända och aktuella profiler snackar om de senaste nyheterna och största sportsnackisarna just nu. Programmet leds av Johan Kindmark.

Events

Rockklassiker arrangerar varje år rockkonserten Rockklassiker Live som har besökts av 100 000-tals lyssnare genom åren. Scorpions, Twisted Sister och Europe är bara några av banden som uppträtt under festivalen. Rockbåten är Rock- klassiskers egna succékryssning med massor av liveband. Kryssningen arrangeras varje år och är alltid slutsåld långt innan avgång. Rockklassiker är dessutom officiell partner till Sveriges största festival Sweden Rock Festival, varifrån Rockklassiker årligen sänder live.

Om Rockklassiker-lyssnaren

Joakim Nord är 39 år och bor i radhus i Nacka. Han är gift och har två barn på 6 och 8 år. Joakim jobbar mycket, men tar gärna med familjen på resor! Han är sportintresserad – både att utöva själv och som åskådare. Joakim tar gärna en tur på motorcykeln och lyssnar bara på rockmusik!

Musikgenre: Rock

MixMegapol-Header

Mix Megapol gör radio som är smart, kreativ och folklig.

Här varvas nya och gamla hitlåtar med underhållning från några av Sveriges mest folkkära programledare.

Med ett brett och starkt musikformat och underhållande och personliga programledare har Mix Megapol ett utbud som passar lyssnaren hela dygnet och under hela veckan. Valet av musik baseras på regelbundna undersökningar och mätningar. Mix Megapol lägger också stort fokus på att skapa ett roligt, spännande och relevant innehåll till programmen. Vi pratar om det som engagerar våra lyssnare.

Folkkära programledare

På Mix Megapol börjar vardagen med Äntligen Morgon med Gry, Anders och vänner. Förutom trion Gry Forssell, Anders Timell och praktikant- Malin har showen stående gäster som Martin Stenmarck, Henrik Johnsson, Thomas Bodström, Alex Schulman och Emma Wiklund. På helgen sänder bland annat Anders S Nilsson och Tony Irving. I Göteborg har Mix Megapol lokal sändning med det omåttligt populära Morrongänget med Ingemar, Peter och Linda.

Events

Det sker även mycket utanför radion på Mix Megapol. Bland annat tar Mix Megapols Tjejplan med lyckligt lottade lyssnare ut på en härlig och solig flygresa tillsammans med Gry och gästartister. Mix Unplugged ger en intim och personlig spelning med svenska och internationella artister och i eventet Mix Megapols Fjällkalas har ett 40-tal familjer och kompisgäng chansen att vinna en helg få glömmer – med boende, skidåkning och underhållning.

Om Mix Megapol-lyssnaren

Maria Hagman är 37 år och bor i villa i Skövde. Maria är gift och har två barn. Hon är intresserad av familjen, läsa böcker, träning och matlagning – bjuda grannarna på middag. Maria surfar på Facebook, Aftonbladet och Ebay.

Musikgenre: Blandad

Vinyl107&TheVoice-Header

Vinyl 107

Vinyl spelar den bästa musiken från 60-, 70- och 80-talet.

Den lokala prägeln med nyheter, väder och trafikrapportering är viktiga delar av formatet.

Vinyl är av Sveriges äldsta och mest etablerade radiostationer. Vinyl 107 sänder över hela Stockholm, Dalarna och Gävleborg och är den enda radiostation som spelar ”oldies” med den bästa musiken från 60-, 70- och 80-talet. Genom ett noggrant urval av låtar från rockens vagga till de gyllene åren av pop har stationen en trogen lyssnarskara som följt kanalen i årtionden.

Färska lägesrapporter

Med kontinuerlig trafikinformation, väder, nyhetsuppdateringar och aktuella rapporter från stationens reportrar så har Vinyl alltid lyckats kombinera den färskaste informationen med musik från förr.

Om Vinyl-lyssnaren

Johan Larsén är 46 år och bor i villa i Täby med sin fru och tre tonårsdöttrar. Johan har ett bra jobb och spelar golf så fort tillfälle ges! Johan är vin- och matlagningsintresserad. Musikgenre: Klassika hits

The Voice

Genom attityd och trendkänslighet har The Voice skapat trovärdighet hos den trend- känsliga målgruppen – ung storstads-publik.

The Voice är en hitstation som spelar urban musik för en ungdomlig storstadspublik. Genom att spela de senaste hitsen non-stop i kombination med interaktiv underhållning i flera plattformar, andas radiostationen attityd och trovärdighet hos en trendkänslig målgrupp. The Voice är dessutom de unga kvinnornas favoritstation.

Social kanal

Genom att blanda kändisskvaller med aktuella händelser och samtidigt ha koll på sociala medier, engagerar och inspirerar radiostationen sina unga lyssnare. The Voice ska vara lätt att lyssna på och interagera med. The Voice är ett internationellt varumärke inom mediekoncernen med flera radio- och tv-stationer spridda över Norden.

Om The Voice-lyssnaren

Petra Lindqvist är 21 år och bor hemma. Hon drömmer om en 1.a i city. Petra har pojkvän och älskar mode, träning och att resa! Petra är väldigt aktiv i alla social medier!

Musikgenre: Hiphop, dance & RnB

Varför radio?

1. Radion når dina kunder dygnet runt
Som radioannonsör når du dina kunder under hela dagen. Radio sänder varje dag, varje vecka, året runt. Ditt budskap möter dina kunder via klockradion, i bilen, på jobbet, ja nästan överallt. Radion finns nära köptillfället. Just det faktum att vi sänder dina budskap under hela dagen betyder att du når dina kunder i direkt anslutning till köptillfället.

2. Radio upprepar ditt budskap
Repetition är ett nyckelord inom alla former av marknadsföring. Radioreklam bygger på upprepning av ditt budskap vilket gör att det finns ”top-of-mind” hos lyssnarna.

3. Radion når surfande publik
Använd radioreklam till Internetannonsering. Radio är i princip det enda media som går att konsumera samtidigt som man surfar på Internet.

 

4. Radio förmedlar känslor
Tänk dig en bra film utan musik och ljudeffekter. Radio kan förmedla känslor och framkalla bilder i huvudet på lyssnaren.

5. Radio har låg kontaktkostnad
Kontaktkostnaden i radio är låg. Jämförelser mellan olika medier visar att radio kan bygga frekvens till en oslagbar kostnad. Den låga kontaktkostnaden betyder också att mindre annonsörer har möjlighet att få målgruppens fulla uppmärksamhet.

 

NRJ VIDEOS